Meal Wail





Het perfecte avondeten dat je zo lekker kan maken als je zelf wilt en waarvoor je niet hoeft te koken..

Ik heb het Meal Wail (spreek uit: Miel Wa-iel, haha) genoemd, omdat mijn vriend Wail dit regelmatig eet! Hij houdt niet veel van koken, maar wel van gezond eten. En eigenlijk kom je dan automatisch bij dit gerecht uit. Maar, zelf was ik er niet opgekomen!

Het is echt ideaal, omdat het vult en supergezond is, maar het echt helemaal geen moeite kost. Ik was zelf gister aan het hangen op de bank met wat huisgenoten, het regende buiten, en ik had geen inspiratie en kracht voor het bereiden van mijn avondeten. Pasta? Beetje saai. Couscous? Mwa niet zo lekker. Rijst? Kost weer moeite. Pizza? Zo ongezond. En toen popte dit op in mijn hoofd! Ik had nog wat worteltjes liggen en een komkommer en wat tomaten. Er staat eigenlijk altijd wel hummus in de koelkast, en ik had nog drie super lekkere spreads (pindakaas, amandelspread, cashewspread) over die een vriendin Zina had gemaakt. Ik had alles in huis om dit heerlijke maaltje in elkaar te flansen!

Wat je doet: je kiest verschillende rauwe groenten en fruit uit, je roostert een paar broodjes, je vult je bordje aan met wat dips/spreads, en eventueel met wat lekkernijen of vullers zoals dadels, vijgen, of nootjes. Je gooit gewoon alles op je bordje wat je rauw kan eten en waar jij intens van geniet. Je kunt alles een beetje dippen in de sausjes, en het broodje beleggen met alles wat er op je bord ligt.

Dit 'gerecht' kun je natuurlijk voor zoveel mensen maken als je wilt, afhangend van wat je in huis hebt en hoeveel iedereen eet.

* Standaardopzet: Groenten & Fruit / Dips / Vuller / Topping / Dessert
  1. Ideeën voor Groenten: Komkommer, tomaat, wortels, paprika, radijsjes, bleekselderij, sla (rucola, veldsla, ijsbergsla, kropsla, gemengde sla), avocado, etc. 
  2. Ideeën voor Fruit: Appel, meloen, druiven, kersen, aardbeien, peer, etc. 
  3. Ideeën voor Dips: Klik hier
  4. Ideeën voor Vuller: Lekker stevig brood zoals speltbrood of zuurdesem (vult goed), Turks/ Marokkaans brood waar je lekker stukjes vanaf kan plukken, Libanees brood dat je als een soort wrap kunt vullen, roggebrood, cassavekroepoek, falafelballetjes, etc. 
  5. Ideeën voor Topping: Gemengde nootjes, dadels, vijgen, olijven, augurk, etc. 
  6. Ideeën voor Dessert: Stukje pure chocolade, bakje (soja- of kokos-) yoghurt, sorbetijs
Echt heerlijk makkelijk, vegan, en voedzaam!

Ik zal mijn eigen creaties ook blijven delen:

 


GF: Tomaat, komkommer, wortel, rucola, appel
Dips: Pompoenhummus, pikante hummus, cashewpasta
Vuller: Stevig speltbrood
Topping: Dadels


GF: Paprika, komkommer, bleekselderij, meloen
Dips: Kerriehummus
Vuller: Cassavekroepoek
Topping: Knoflookolijven





GF: Paprika, radijsjes, avocado, kiwi
Dips: Bietenhummus
Vuller: Meergranenbrood
Topping: Cranberry-notenmix

GF: Tomaat, komkommer, gedroogde vijgen
Dips: Pikante hummus
Vuller: Libanees brood
Topping: Gemengde noten, olijven, falafel


GF: Tomaatjes, paprika, wortel, mineola
Dips: Pompoenhummus
Vuller: Maïsbrood
Topping: Gedroogde bananen, cranberries
GF: Tomaat, komkommer, rode druiven
Dips: Hummus zongedroogde tomaat
Vuller: Excellent pistoletje van AH
Topping: Pure chocoladerozijnen












Reacties

Populaire posts