Picknick





Donderdag 22 juni was ik jarig, en ik wilde er graag een gezellige vegan dag van maken met vrienden en familie. Dus nodigde ik iedereen uit om te komen picknicken in het park tegenover mijn huis.

Na wat research besloot ik geen taarten te maken (lastig mee te nemen naar een park en dan heb je weer bordjes nodig), maar muffins. En ik wilde dat iedereen blij naar huis ging en niets hoefde af te slaan, dus besloot ik de rest van de hapjes ook voornamelijk gezond te houden. Daarnaast vind ik het heel leuk om verse gerechten te maken. Ik had ook gewoon hummus uit de supermarkt kunnen halen, maar hoe leuk en origineel is het om het gewoon lekker zelf te maken! In principe kan het dus makkelijker en hoewel alle recepten alsnog relatief simpel zijn, heb ik wel een tijdje in de keuken moeten staan om alles gedaan te krijgen. Met wat hulp van de ouders is dat gelukkig gelukt.

Wil je dus een keertje picknicken, dan kan je ook gewoon één van deze recepten maken. Wil je ook zoals ik een complete picknick organiseren, houd dan even rekening met de tijd en kosten die daarvoor nodig zijn! Verder, enjoy! :)

---------------------------------------------
Hapjes



* Mango-gember muffins: Deze waren echt een groot succes! Ik hou er erg van om ook gezond gebak te maken, maar dan krijg ik wel eens te horen dat het 'wel erg vegan smaakt'. Vegan is natuurlijk ook gewoon erg gezond, en groenten als tussendoortje nog niet heel populair. Maar aangezien de rest van mijn picknick al een hoog gezondheidslevel had, kon ik met deze muffins mijn gasten wat meer pleasen en ze hopelijk ook wat enthousiaster over veganisme maken. Het recept is officieel met kokossuiker, dat is nog eens veel gezonder dan gewone suiker! Ik heb een mix gebruikt, eigenlijk voornamelijk omdat de kokossuiker bijna op was. Kijk dus even waar je zelf het liefste mee kookt. Verder zijn deze muffins ook gewoon gezond: het bevat mango, gember, havermout en amandelmelk. Ook te maken als cake!




* 3 groenten met 4 dips: Ik (naja, eigenlijk mijn vader) sneed komkommer, paprika en wortels in reepjes en deed die in een grote ovenschaal. Ik had al vier dips gemaakt en heb die in plastic afsluitbare bakjes gedaan, zodat ze makkelijk meekonden. Ik heb pestohummus, linzen-zongedroogde tomaatdip, witte bonen-pompoendip, en auberginespread gemaakt (klik op de namen voor de recepten).



* Fruit: Ik koos voor meloen omdat er zoveel soorten meloenen overal te koop waren! Ik had twee soorten suikermeloen, honingmeloen en watermeloen. Echt smullen! Je kunt bijvoorbeeld ook fruitstokjes maken (appel, banaan, druif, ananas bijvoorbeeld), of een fruitsalade neerzetten (alleen dan heb je wel weer bakjes nodig). Wees creatief!

* Vijgen en dadels: Deze nam mijn moeder op het laatste moment nog mee. Heerlijk om gewoon los erbij te zetten en op te peuzelen. Deze zijn vaak wat prijziger, maar wel erg populair. Koop ze bijvoorbeeld bij een Midden-Oosterse toko, dan ben je goedkoper uit.

---------------------------------------------
Drinken

* Aangelengde siroop
Ik had een heerlijke appel-gembersiroop gevonden en hier gewoon limonade van gemaakt in grote plastic flessen. Wat citroentjes toegevoegd en dan ziet het er ook nog fancy uit :).

* Ice tea
Aangezien ik wat liever tijd wilde investeren in de dips en het andere eten, heb ik het mezelf makkelijk gemaakt door wel gewoon ice tea uit de supermarkt te gebruiken maar deze aan te lengen met water. Dan is het niet zo vreselijk zoet! Hiervoor heb ik gewoon de verhouding 1:1 gebruikt. Door wat citroentjes en/of munt toe te voegen werd het nog wat smaakvoller!

Reacties

Populaire posts