Courgettebrownie



Een brownie met courgette als hoofdingrediënt!

Er zijn heel veel interessante groentenbrownies te vinden, die goddelijk smaken én gezond zijn én vegan! Ik wil er veel proberen (zoete aardappel, kidneybonen, ..), en ben begonnen met de courgettebrownie. Er moet namelijk wel een gelegenheid zijn voor een brownie, want om dat nou willekeurig te gaan bakken dan escaleert mijn leven wel een beetje (en mijn buikie).

Deze brownie is geïnspireerd op het recept van Blackbirds & Cakes. Je kunt haar precieze afmetingen volgen, maar je kunt ook zoals ik gewoon van alles wat bij elkaar mikken. Zij schilt daarnaast de courgette, maar ik laat die vitaminebron er lekker aan zitten! Gaat prima.

* Materiaal: lage ovenschaal/ bakplaat, blender/keukenmachine

* Nodig: 1 courgette, 1 kopje meel (spelt/tarwe/bloem/etc.), 1-2 kopjes rauwe cacaopoeder, 4 eetl. pindakaas, veel agavesiroop (of andere zoeter), reep pure chocolade, evt. walnoten

* Bereiding: Mik alles bij elkaar in de blender, behalve de chocoladereep en walnoten. Blend daarna de chocolade nog los zodat het brokjes worden en schep die samen met de stukjes walnoot door het mengsel. Giet in een ingevette bakvorm (doe het niet te dik, een beetje dun is prima), of op bakpapier op een bakplaat. Zet ongeveer 20-30 minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden (houd het een beetje in de gaten).

Het geheel zakt nog in/ wordt wat droger nadat je het uit de oven haal dus laat hem afkoelen voor je het serveert! Dan schep je hem ook makkelijker van de plaat/schaal.

* Tip: Wees riant met de zoeter. Ik deed er aardig veel honing in, maar hij was nog steeds redelijk niet-zoet (bestaat daar een woord voor? Zout? Neutraal? Zuur?). Anyway, ook veel cacao/chocolade kan bijdragen aan onweerstaanbaarheid van het geheel!

Geniet ervan :)






Reacties

Populaire posts